lunes, 10 de octubre de 2016

UNA NOVA COMUNITAT D'APRENENTATGE



Les TIC  s’han convertit en el nostre dia a dia, suposant canvis a la vida quotidiana fins arribar al sistema educatiu. Es podria dir, que les TIC  conformen una comunitat d’aprenentatge on es troben inclosos professors i alumnat amb els mateixos drets. Es diferencia de la docència tradicional ja que el rol del professor experimenta un canvi. Es per això el rol del professor passa de ser el transmissor dels coneixements a ser facilitador de la construcció del propi coneixement del alumnes.
D’aquesta manera, l’aprenentatge es converteix en un aprenentatge colaboratiu on l’alumne passa a ser el centre d’aquest aprenentatge ja que es facilita la interacció i la cooperació entre iguals.

Es important l’adopció d’aquest enfocament educatiu ja que promou a l’alumne un creixement personal i emfatitza la facilitació de l’aprenentatge abans que la simple transmissió d’informació unidireccional.

Aquesta nova comunitat d’aprenentatge ens permet tocar aspectes com la comunicació, els materials, el funcionament correcte de les xarxes al a vegada que estem atenent a la comunicació pedagògica, el rol del docent, la interacció, nous dissenys d’activitats, així com la satisfacció d’alumnes i professors. A més, es podria considerar com un aprenentatge més obert i flexible que el tradicional.

Tot i així, el que nosaltres entenem tradicionalment per alfabetització adopta una nova dimensió entesa per l’autor Manuel Area Moreira com “multi alfabetització”. Aquest nou concepte consisteix en l’aprenentatge de saber accedir i utilitzar de forma crítica i ètica la informació. Per tant, el seu objectiu srà desenvolupar a cada alumne la capacitat d’actuar i participar de forma autònoma, culta i autònoma a la cultura tecnològica.

Per tal de que el professor pugui adoptar el nou rol, necessita l’assoliment de certes dimensions com: saber accedir a la informació, tractar-la, fer un ús ètic i pedagògic de les eines i a més, no ens hem d’oblidar de la part emocional. Aquesta darrera, és necessària ja que de la mateixa manera en que ens poden afectar les situacions de la vida quotidiana emocionalment, les TIC també tenen un gran poder d’afectació emocional. Per exemple d’avant d’aquestes tecnologies podem trobar una falta de motivació i confiança cap a elles. Es per això que hem d’aprendre a regular les nostres emocions davant les TIC. 

En definitiva, el que venim a dir es que,  les capacitats i competències dels professors es van adquirint i desenvolupant amb la experiència durant tota la carrera professional. D’aquí la importància d’actualitzar-mos, seguir adquirint coneixements i tenir un equilibri emocional.

Sense oblidar el paper que juguen les Administracions educatives i la societat recolzant la responsabilitat que assumeixen els docents i donar-lis llibertat per exercir la seva professió.


Una foto publicada por marianalempf (@marianalempf) el

3 comentarios:

  1. Molt bona entrada companyes. Emfatitzo la importància de saber gestionar les emocions, tant amb les TIC, com a la vida professional. Davant les TIC, s'ha de saber controlar les emocions sobretot als portals de comunicació amb la resta del món i a la vida professional, per ex: del professor, davant les situacions i conflictes amb els adolescents. En resum, s'ha d'assolir unes habilitats addicionals per a mantindre un equlibri emocional, i mantindre's correcte i assertiu en la vida personal i docent. De fet, en una altra assignatura del màster, ampliarem amb el tema d'educació emocional amb exemples de la vida qüotidiana i consells d'una millora permanent.

    Susana

    ResponderEliminar
  2. molt bona feina.
    Estic amb vosaltres que el roll del professor canvia, que ara ja no només hem de ser trasmisors d'informació, hem de ser educadors de persones i ajudar als alumnes a que adquireixin el pròpi coneixement. Avui dia la informació està tota en xarxa per tant hem daconseguir que les TIC siguin les nostres aliades, per aixó hem densenyar a utilitzarles bé.
    xicu

    ResponderEliminar
  3. Me han gustado mucho los conceptos que manejáis en cuanto al cambio del rol del docente atendiendo a la nueva realidad del siglo XXI, un tiempo en el que el desarrollo de la tecnología de las telecomunicaciones ha experimentado un monopolio de estas como forma primordial de conexión entre las personas.

    Me intriga esa transformación de "transmisor de conocimientos" a ser un "facilitador de la construcción del propio conocimiento", así como que las TIC conforman una "comunidad del aprendizaje" donde toda la comunidad educativa se encuentra inmersa. Me pregunto si esta deriva constructivista con rumbo TIC será el caballo de batalla mediante el cual pueda romperse esa visión tradicional y propedéutica de la educación que aún persiste. Es más, teniendo en cuenta que las grandes figuras docentes de según qué áreas del conocimiento cada vez se encuentran más y más presentes en las redes, se hace mucho más fácil empezar a entender la educación como un proceso que se dé en red, con clases magistrales impartidas verdaderamente por expertos en ellas de talla mundial, seleccionados por la propia "comunidad" mediante criterios utilitaristas que son muy fácilmente comprobables si observamos su relevancia y peso en las redes sociales. Con todo lo cual la figura del profesor que explica la lección se vuelve cada vez más superflua, cobrando importancia la de "facilitador".

    Como apunte final, estoy de acuerdo en que las TIC han de ser si o si una realidad metodológica más en el aula, ya que es claro que son una realidad fuera de ella. Pero esta necesidad absoluta de ellas no nos ha de convertir en adoradores de las TIC como un elemento que de por sí garantice que el aprendizaje en red, colaborativo si se prefiere, vaya a ser significativo. Las TIC son necesarias, pero no suficientes para que esto se produzca hoy en día, ya que si no nos dotamos de los conocimientos competenciales correctos como docentes, no vamos a ser las manos correctas en las que dichos instrumentos desarrollen su potencial. Y vamos a correr a refugiarnos asustados en los antiguos métodos, solo que esta vez, en vez de leer la lección escrita en el libro, será en formato pdf.

    ENRIQUE LACAMBRA ARROM

    ResponderEliminar