martes, 21 de febrero de 2017

Open Education

Com ja sabem, la societat es troba en un constant canvi que implica de forma directa la educació. Aquest fet, es veu reflectit en tot el procés del nostre blog.

Com a darrera entrada anem més enllà, ja no parlem dels canvis educatius en general, sinó de la transmissió d’aquest canvis de forma transversal.
És per això que parlem de Open Education, entesa per l’autor Couros (2013) com la facilitació d’experiències d’aprenentatges que siguin obertes, transparents, col·laboratives i socials.

Per tant, què entenem per Open Education? És un moviment caracteritzat per compartir la informació per tal de que arribi a tothom. Si ens centrem dins l’àmbit educatiu, l’Open Education ens permet tenir a l’abast els recursos utilitzats a les aules i fer-ne un ús. Però, per dur a terme aquesta pràctica, necessitem eines, més conegudes com OER (Recursos Educatius Oberts). Trobem dos tipus segons Weller (2012), els grans que són generats per institucions i els petits generats individualment.

Wiley (2014) ens parla de les 4R: reutilitzar, revisar, remix i redistribuir. I més tard, incorpora la quinta R: retenir. Aquestes fan referència al distint ús que podem fer dels recursos disponibles. És a dir, la modificació amb les teves aportacions de diferents materials didàctics i poder utilitzar-lo en el teu benefici dins l’aula per a després compartir-lo i beneficiar a altres.


Per què és important la Open Education?
En el moment en que proporcionem un accés lliure i gratuït al coneixement estem contribuint a que arribi a tota la gent possible. D’aquesta manera, els estudiants poden tenir accés a diferents fonts d’informació, d’opinions i recursos que beneficien tant a estudiants com a docents. El contacte amb altres persones així com de professionals és més fàcil fent que aquests coneixements es puguin ampliar.

A més, no es limita només als estudiants, sinó a qualsevol persona que vulgui fer ús d’aquesta informació, per exemple aquelles persones que no tenen accés a l’educació.

Tot i que trobem alguns inconvenients. La Unió Europea fa referència a l’apertura de l’educació com a una docència i aprenentatge innovadors per a tots a través de les noves tecnologies, i recursos educatius oberts. Però, què entenem per innovador? Innovador significa canviar alguna cosa per una altre més novedosa introduint característiques diferenciades. Però clar, el handicap ve quan tots els docents innovem de la mateixa manera i per tant deixa de ser innovador.
Aquí és on sorgeix la importància del nostre rol, no ens hem de quedar amb el darrer descobriment, sinó fer recerca de OER.

Com a contradicció cal dir que malgrat la iniciativa és molt bona i el que es pretén és arribar a tothom, la realitat és que no tots tenen accés a aquest tipus de recursos (absència d’internet, aparells electrònics).  També per a que sigui funcional per als joves és important educar per la multialfabetització.



BIBLIOGRAFÍA

Couros, A. (2013). Visualizando la enseñanza abierta. En L. Castañeda y J. Adell
(Eds.), Entornos Personales de Aprendizaje: Claves para el ecosistema educativo en red (pp.179-183). Alcoy: Marfil.
Link   aquí: https://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/30424/1/capitulo91.pdf

Weller, M. (2012). The openness-creativity cycle in education. Journal of Interactive Media in Education 2012(1):2, DOI: http://dx.doi.org/10.5334/2012-02


Wiley, D. (2014). The access compromise and the fifth R. Iterating toward openness. Retrieved 18th April 2015 from http://opencontent.org/blog/archives/3221  

No hay comentarios:

Publicar un comentario