SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS
COM AFECTA L’EXPLOTACIÓ INFANTIL EN BENEFICI DELS PAISOS DESENVOLUPATS?
Nivell educatiu: Cicle formatiu
Àrees: Formació i orientació laboral i Orientació educativa.
Objectius competencials:
-
Donar a conèixer l’existència del treball infantil com una forma de maltractament dels països desenvolupats.
-
Desenvoluparlasensibilitatcapaltreballinfantil.
-
Aprendrecompodenajudaraevitar-laofomentar-la.
-
- Valorar com influeixen els països desenvolupats a l'explotació infantil dels països subdesenvolupats.
Mètode: Es realitzen preguntes per a saber des de quin punt d'inici partim i quina informació
prèvia podem extreure per, després, fer una investigació de notícies i casos on hi trobem
explotació infantil. A més, fer una recerca d'informació a través de les TIC sobre el tema a tractar.
Es farà un anàlisi de les causes i de com afecta el consumisme dels països desenvolupats.
FASE INICIAL
Establiment dels objectius
La professora de FOL preguntarà als alumnes per què creuen que hi ha explotació infantil i quines
creuen que són les causes. A més, intentarà que els alumnes puguin establir relacions entre
l'explotació infantil dels països subdesenvolupats amb el consumisme dels països desenvolupats.
Presentació motivadora de la situació
Per a seguir introduint el tema, es farà ús d'una noticia de premsa actual:
http://economia.elpais.com/economia/2016/10/24/actualidad/1477294957_468233.html que parla
del nins refugiats siris que treballen cosint roba per a grans empreses del tèxtil.
Revisió dels coneixements prèvis
Es realitzarà un “brainstorming” per a saber què saben els alumnes prèviament del problema.
Sabem què és l'explotació infantil? Sabem quines causes té? És una situació significativa?
Identificació i explicitació dels diferents problemes que planteja la situació
Després de fer una mica de debat, els alumnes podran veure que és un tema complicat i complex i
que és molt important la conscienciació del tema per a poder fer passes cap a l'erradicació de
l'explotació infantil.
Delimitació de l'objecte d'estudi i concreció del producte final
La professora proposarà als alumnes si les idees que han pogut sorgir poden ser solucions al
problema i quines coses hem de tenir en compte per a que no es produeixi explotació infantil, o
saber quins són els nostres drets i deures com a ciutadans. Per això, es farà una recerca
d'informació i s'elaborarà un conte sobre la problemàtica per a treballar la consciència de
l'explotació infantil.
FASE DE DESENVOLUPAMENT
Elaboració d'hipòtesis o supòsits
Els alumnes elaboraran un llistat de propostes i solucions, a més de fer un anàlisi del problema i
les seves causes.
Definició de les estratègies de recerca, contrast o aplicació per a comprovar les hipòtesis anteriors
Mitjançant el treball en grups cooperatius, es farà una recerca informativa amb l'ajuda de les TIC,
on podran investigar sobre el problema a tractar.
Realització de la recerca, contrast o aplicació
Es proporcionaran ordenadors on podran treballar de forma més autònoma per a fer la recerca de
la informació.
Selecció de dades rellevants en relació amb la situació-problema de partida i comprovació de les
hipòtesis inicials
Una vegada feta la recerca, els alumnes comentaran amb el seu grup de feina les seves troballes i
quines són les seves impressions i ho anotaran.
Comunicació del procés seguit i de la informació obtinguda
un cop tenguin la informació necessària per al tema, el grup cooperatiu elaborarà un conte
desenvolupant les idees sintetitzades a classe mitjançant les seves anotacions.
Descontextualització i teorització sobre els aprenentatges realitzats
La finalitat del projecte és conscienciar als alumnes sobre l'explotació infantil i veure la importància
i la problemàtica que pot ser per als nins explotats. A més, de poder col·laborar d'alguna manera
cap a la seva erradicació.
FASE DE SÍNTESI
Integració i visió global ampliada
Els alumnes hauran reflexionat sobre l'explotació infantil dels països subdesenvolupats però
també volem que facin la reflexió del perquè d'aquesta explotació i quina relació hi tenen els
països desenvolupats.
Metacognició sobre el procés i el resultat: autoavaluació
L'alumnat revisarà el procés que ha seguit per a arribar al producte final, reflexionant sobre la
conscienciació del tema i si s'ha aconseguit l'objectiu proposat.
Estratègies de memorització
Les professores faran un recordatori del que s'ha aprés durant l'elaboració del projecte i una
relació amb els continguts de la matèria.
PRODUCTE FINAL
A partir del conte que elaboraran mitjançant els grups cooperatius, es farà una exposició a classe
per a fer-ne una avaluació que incorpori autoavaluació del grup i coavaluació. Després, entre tots
els alumnes es farà una tria de les diapositives del conte que més hagin agradat per a poder
elaborar el conte final (és important que es trii tres una diapositiva de cada grup). També pertany
al producte final la realització d'un mercadet solidari per a fer front als costos del conte.
Temporalització
La durada del projecte serà d'un trimestre, ja que comptabilitzam des de setembre a desembre. Es
destinarà 1h setmanal de l'assignatura de FOL per a treballar. Així, es pot enllaçar el mercadet
solidari amb l'aproximació del Nadal i és una activitat adient per a l'època.
Relació Interdepartamental
Des del departament de Formació i Orientació Laboral es platejarà la problemàtica en si, acord
amb els continguts de l'assignatura, i s'anirà desenvolupant el projecte.
Des del departament d'Orientació Educativa es farà incisió amb els continguts més psicològics del
problema. Mitjançant dinàmiques es fomentarà la conscienciació, a més de la cohesió grupal per a
poder dur a terme el projecte amb un bon clima d'aula.
No hay comentarios:
Publicar un comentario